مصاحبه اختصاصی و ویژه صبح آمل با خلبان بالگرد پایگاه اورژانس هوایی آمل

عدم پدهای لازم برای فرود ، در محورهای مواصلاتی استان به خصوص بیمارستان ها از دغدغه های من است

مسافر جاده خطر است و راه میانبر آسمانی را خوب می داند و مسیرهای طولانی زمینی را با چرخش ملخ های آهنین ، کوتاه می کند تا فریادرس درماندگان در راه و بی راه مانده شده و همچون فرشته نجاتی به یاری شان بشتابد و زمین زیر نگاه چشمان چون عقابش تسلیم می شود و چون قاصدی خوش خبر ، مژده حیاتی دوباره را در واپسین لحظات پراضطراب به خانواده های چشم انتظار می دهد . آنهایی که به هر دلیل دچار حادثه روزگار شدند و باید در سریع ترین وقت ممکنه به مراکز درمانی انتقال یابند . همدم پروازش ، پرنده آهنینی است که در تنهایی های آسمان همرازش می شود و با اعلام ماموریت پروازی بی مهابا راهی راهی می شود که رفتنش با خودش هست و برگشتش با خدا . به مکانی می رود که معلوم نیست برای فرودش شرایط مهیاست یا نه ؟! اما او به این چیزها فکر نمی کند ، تمام دغدغه اش رسیدن به بالای سر مصدوم و نجات اوست . روزگاری را بی مدعا بر حریم کشور پرواز کرد تا نکند یک وجب از خاک به دست دشمن غارتگر بیافتد و امروز باز هم پرواز به قصدی دیگر . او که به چشمان نگران مادری پایان انتظار را هدیه می دهد . از تب و تاب قلبش می شود یک دنیا عشق را حس کرد و از چشمان همیشه منتظرش بارقه امید را . یادم نمی رود روزهایی را که نگاهم به پرواز هلی کوپتر آسمان شهرم بود و یک سئوال که چگونه با این همه سنگینی و وزنش به پرواز در می آید . برای پیدا کردن جواب سئوالات فراوانی  که در ذهنم نقش بسته بود و با پیگیری های زیاد و عنایت خاص دکتر مصدری سرپرست ساعی و پرتلاش اورژانس 115  استان مازندران بر این شدم تا مصاحبه این هفته را اختصاص به خلبان پرنده آهنین 214 پایگاه اورژانس هوایی آمل بدهم و اطلاعات جامع و کاملی از نحوه خدمات این مجموعه را در اختیار خوانندگان همیشگی این نشریه قرار دهم . به همین منظور راهی دفتر کار ایشان شدم ، چیزی را که می دانستم این بود که خلبانان دارای دیسیپلین خاص نظامی هستند و دانستن این موضوع کار را شاید برای من خبرنگار سخت می کرد ولی فضای مصاحبه فراتر از این مقولات بود و حس و حال قشنگی حاکم که مطمئنم مطالعه آن برای همشهریان عزیزم ، خالی از لطف نخواهد بود .

 وی از خودش چنین گفت :

تاریخ تولد کاپیتان در شناسنامه اش چه سالی را نشان می دهد

عزیزا... جوکار هستم . سال 1338 در شهرستان کازرون فارس به دنیا آمدم . فارغ التحصیل رشته هوانوردی دانشگاه امام علی (ع) تهرانم . سال 60 وارد مرحله جدید زندگی شدم و ازدواج کردم و هم اکنون صاحب سه فرزند پسر و یک دختر می باشم .

درباره بالگردی که آن را هدایت می کنید توضیح دهید

بالگرد 214 مستقردر پایگاه اورژانس 115 آمل تک موتورهست ، 14 نفر مسافر به اضافه 2 خدمه پروازی دو ردیف صندلی 5 نفره پشت سرخلبان نصب و در دو طرف بالگرد دو صندلی دو نفره و در مجموع16نفر مسافر دارد 6 برانکارد حمل مجروح می تواند در این بالگرد مستقر باشد ، سه تا عمودی و سه تا افقی . همچنین این بالگرد قادراست چیزی حدود دو تن بار داخلی و 6 هزار (پوند)lbs بار خارجی را در جاهایی که مرتفع ، جنگلی و صعب العبور است و بالگرد نمی تواند بنشیند ، حمل کند .

از مزایای این بالگرد این است که یک جرثقیل می تواند روی آن نصب و در جاهایی مثل مناطق صعب العبور و جنگلی یا پرتگاه به ارتفاع 20 پا که بالگرد نمی تواند بنشیند و وزنه ای حدود 500 کیلو را از زمین بلند نماید که امکانات بسیار خوبی است و می شود از آن استفاده کرد .

از نظر زمانی چه مزایایی نسبت به دیگر وسایل نقلیه در رساندن مجروح به مکان مربوطه دارد

شما حساب کنید یک آمبولانس وقتی بخواهد مصدومی را از آمل به تهران انتقال دهد حداقل 4 تا 5 ساعت آن هم تو ترافیک سنگین تو راه است ولی این بالگرد پس از 45 تا 50 دقیقه به بیمارستان مربوطه در تهران می رسد .

سوختی که این بالگرد استفاده می کند

نوع سوخت جی پی فور(GP4) است که از قدرت اشتعال بسیاری برخوردار است . 2000 پوند سوخت چیزی معادل 998 لیترسوخت حساب می شود که به مدت دو ساعت مفید این بالگرد می تواند با این سوخت پرواز کند .


 

 

 

 

 

 


محدودیت هایی که برای این بالگرد در شهرستان هست

متاسفانه نبودن پدهای لازم در محورهای مواصلاتی استان به خصوص بیمارستان ها که دغدغه خاصی برای خلبان ایجاد می کند .  به عنوان مثال چند وقت پیش مجروح ضربه مغزی به ما خورده بود که بردیم بیمارستان امام خمینی تهران که متاسفانه آنقدر پد لندینگ   (landing)پوشیده از درخت و موانع دیگر مثل دکل ها و پایه های تیر برق و غیره بوده که هنوز ترس در دلمان هست و این می طلبد که مسئولین استان مازندران و اورژانس مازندران مکاتبه ای با علوم پزشکی و دانشگاه تهران و بیمارستان امام تهران نسبت به کوتاه کردن موانع داشته باشند .

ارزش ریالی این بالگرد چه میزان می باشد

این بالگرد با توجه به نرخ فعلی دلار و ارز ، حدود 20 تا 25 میلیارد تومان ارزش دارد که اگر بخواهیم با تورم و دلار امروزی آن را حساب کنیم بالغ  بر 30 میلیارد تومان می شود .

تیم پروازی شما شامل چه کسانی می شود

دو نفرخلبان با تجربه نه خلبان تازه وارد که 30 سال طول می کشد تا آموزش و تجربه این خلبانان را به دست آورده و ساعت ها پرواز ، پر کنند و یک نفر مهندس پرواز ، دو نفر پزشکیار و نفرات همراه مجروح و نفراتی که در محل پد بیمارستان برای انتقال مجروحین حاضر می باشند اعم از گروه خدمه بیمارستان ، مردم و اتومبیل هایی که در اطراف هست .

شما درصحبت های خود به قدرت اشتعال سوخت بالگرد اشاره کردید

با توجه به این موضوع اگر در حین ماموریت صانحه ای برایش پیش بیاید و هلیکوپتر به زمین برخورد نماید البته در بیمارستان با توجه به موانع و نبودن جای کافی و ایمن جهت نشستن و یا بلند شدن takeoff)) می تواند آسیب زیاد جانی و مالی به کروی پروازی و بالگرد و مردم نزدیک محل نشستن و غیره وارد نمایدکه علاوه برکروی پرواز خودش و مصدومی که با او هست از بین می رود . صدمات و خسارات جبران ناپذیری هم به کسانی که در پایین هستند وارد می شود به اضافه خود بیمارستان و ماشین هایی که در آنجا مستقرند .

آیا تا کنون در  موقعیت اضطراری قرار گرفته اید که نتوانید مجروح را به موقع پیاده نمایید؟

بله . چند هفته پیش در موقعیت اورژانسی قرار گرفتم که باید مصدومی را از شهرستان نکا می آوردیم به خاطر تسریع در امر تخلیه و زودتر رساندن مجروح به بیمارستان مربوطه با وضعییت روشن بودن بالگرد اقدام به سوخت گیری مجدد (hot (refuling نموده که خود کاری خطرناک می باشد ، انجام دادم ولی ما تمام خطراتش را به خاطر تسریع در رساندن مجروح به بیمارستان به جان و دل خریدیم و رفتیم محل بیمارستان ، ولی چیزی حدود بیست دقیقه  دنبال جا می گشتیم .

این پایگاه ازچه سالی افتتاح شد

ازسال 1389 افتتاح و 6/11/89 اولین پرواز مصدوم خودش را انجام داده که تداوم داشته تا سال 89 به طورکل 28 ساعت پرواز را نجام داده که 46 نفر مجروح را به بیمارستان های مختلف اعم از تهران ، ساری ، آمل و جاهای دیگر که نیاز بوده است ، جابجا کرد . سال 92 هیجده ساعت و پنجاه دقیقه پرواز انجام داده به جز مواقعی که مثلا هوا خراب باشد و شرایط جوی اجازه ندهدکه پرواز صورت بگیرد و با این تایم پرواز 17 مجروح را که وضعیت شان حاد ، ضربه مغزی و بیهوش بوده و نیاز به کمک رسانی داشتند به بیمارستان های شهرستان های دیگر اعزام کردند . به عنوان مثال جهت کمک رسانی به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی این بالگرد به استان فوق اعزام و کمک رسانی لازم به مردم شهرسان اهر را انجام داده است .

در هر پرواز آیا پرستار وپزشکیار با شما هست

بله اگر به عنوان مجروح باشد هست و باید باشد چون ما کاری نمی توانیم بکنیم دو تا پزشکیار هستند که کارهای امداد و کمک در طول پرواز و سوارکردن و پیاده کردن مسئولیتش با آنها هست ، مهندس پروازی هم کارش نظارت بر گذاشتن مجروح ، در را باز و بسته کردن و نظارت بر اینکه مسافر اضافه ای سوار نشود . وقتی ما در جاده هراز یا هر جای دیگرمی نشینیم کسی از پشت بالگرد نیاید نزدیک شود چون که(tail rotour)یعنی ملخ عقب بالگرد با سرعت 1601 دور در دقیقه گردش کرده که در اثر سرعت چرخش زیاد برای افراد ناشناس قابل رویت نبوده بنابر این همین امر باعث می شود که که ملخ آسیب کلی به فرد یا شیئی که به آن نزدیک می شود وارد نماید .

در چه ارتفاعی پرواز می کنید

بستگی به هوا داردکه متاسفانه هوای اینجا اکثر اوقات خراب است و سقف ابر هم پایین است و بالای ارتفاع 10000 پا بایستی از اکسیژن استفاده نمود ، چون برای مجروح ممکن است خوب نباشد . لذا معمولا ما 1000 پا بالای سطح زمین و تا 500  پایی زمین پرواز می کنیم و در هوای آفتابی و مناسب هم در ارتفاع پایین پرواز می کنیم .

آیا شده در سطح پایین تری هم پرواز کنید

بله برای مجروحی که چند هفته پیش از تنکابن آوردیم در ارتفاع 200 پایی سطح زمین پرواز کردیم چون همواره ابر (CB) یا کمولونیمبوس بالا سر ما بود و در سطح زمین ما مجبور بودیم که پرواز کنیم .

فلسفه تشکیل اورژانس 115 آمل به چه صورت بوده

ایده شخصی و خواست مدیریت های مسئول رده بالای استان بوده که خواستند خدمت ارزنده ای را به مردم استان داشته باشند . یک مدیری هست که علاقه دارد و تز کاریش بر این هست که امکانت رفاهی کامل را برای شهروندانش و برای استانی که در آن انجام وظیفه می کند نسبت به شهرستان های دیگر ایجاد کند ، حال یکی تبحر خاصی در گرفتن امکانات به استان خودش را نسبت به استانداران و فرمانداران دارد و توانسته در این استان راه بیندازد و این بستگی به علاقه و طرز فکر خوب آن مسئول هست و دلیل دیگر نیاز به وجود اورژانس 115 ، جاده مسافرخیز هراز و صعب العبور بودن آن است .

بالگرد هوایی ارتفاعش خیلی پایین هست و صدای آن مردم را اذیت می کند توضیح می دهید

این نوع بالگرد یکی از بهترین هلیکوپترهای ساخت آمریکاست و مخصوص آب و هوای ایران می باشد با این که تک موتور است ولی با هیچ بالگرد دیگری از نظر مقدورات قدرت و توانش قابل مقایسه نیست محل اورژانس وسط شهر آمل است و وقتی بالگرد از زمین بلند می شود خواه ناخواه از روی مناطق مسکونی ردمی شود این ارتفاع تا بخواهد اوج بگیرد و برود بالا یک زمانی می برد همچنین موقع لندینگ و زمانی که می خواهد بنشیند بایستی ارتفاع را کم نموده تا بتواند اقدام به  landing نماید.

چه راه حلی را برای رفع نگرانی مردم پیشنهاد می کنید

به طور کلی فرودگاه ها باید بیرون از شهر و با فاصله باشد چون صدای ناهنجاری دارد و بیمارانی هستند که مشکل قلبی دارند ، گوش شان تحمل صدای ملخ بالگرد را ندارد . شاید مسئولین یا کارشناسانی که این پد را برای اینجا در نظرگرفتند به این مسائل فکر نکردند ، بنابر این بایستی محل فرود بالگرد را در صورت امکان جابجا کنند و به خارج از شهر انتقال دهند .

دغدغه های کاپیتان هنگام پرواز چیست؟

یک خلبان دوست دارد کمک انسان دوستانه ای به شهروند و همنوع خودش انجام دهد ولی وقتی نتواند در یک جای ایده آل بنشیند ، استرس به او وارد می شود و در بازدهی کارش تاثیر به سزایی خواهد گذاشت . درکنار پرواز هم سختی هست هم زیبایی و هم استرس  . پرواز علاوه بر خطرات جانبی و دغدغه های خاص خودش ، بسیار شیرین و دلپذیر است و یک عشق و هیجان و غروری دارد که در شغل های دیگر کمتر هست به خصوص زمانی که به یک مصدوم کمک می کنید تا قبل از اینکه به او برسی یک استرس عجیبی دارید ولی وقتی می بینید مجروح را از بالگرد پیاده می کنند و سوار آمبولانس تا ببرند بیمارستان ، احساس سبکی می کنید .

کاپیتان طرفدارکدام تیم است

پرسپولیسی هستم

چه ساعتی از روز مشغول فعالیت می شوید

از ساعت سان رایز(sun raise) نیم ساعت بعد از طلوع خورشید و نیم ساعت قبل از غروب خورشید (sun (set تعطیل می کنیم ، وقتی ما به پایگاه می آییم چراغ های معابر هنوز روشن می باشد .

چیزی که فکر کاپیتان را مشغول می کند چیست

دوری از خانواده یکی از دغدغه هایی است که همیشه همراه ما هست و اینکه ماموریت پروازی که به ما می خورد در کمال صحت و سلامتی انجام پذیرد .

آیا شد هنگام انتقال مصدوم بالگرد دچار صانحه شود

در مجموع پرواز همزمان ، همراه با این مشکلات بوده ولی شکر خدا در این استان و در این مدت پروازی که انجام دادیم به بهترین نحو رفتیم و برگشتیم ولی هر لحظه ممکن است حاد ترین مشکل پیش بیاید ، مثل اتفاق سال 89 که در حاشیه کوه دماوند یک مورد برای خلبان پیش آمده بود که خوشبختانه مجروحی به همراه نداشتند .

چه هماهنگی هایی در محل انتقال مصدوم انجام می شود آیا تا به حال به مشکلی بر خوردید

موقعی که به محل ماموریت اعزام می شویم نیروی انتظامی و پلیس راه حضور دارد و جاده  را کنترل می کند . مرکزفوریت های اورژانس با پلیس راه هماهنگ می شود تا دو طرف جاده را ببندند که زمانی که بالگرد می خواهد بنشیند کسی آسیب نبیند ولی هموطنان و شهروندان عزیزخیلی وقت ها همکاری نمی کنند که هیچ ، تردد هم می کنند که با عث بروز مشکلاتی می شود .

با وجود این هماهنگی ها ظاهرا عوامل دیگری مشکل ساز می شوند

یکی از این پیام ها می شود به راننده هایی که در سطح جاده حرکت می کنند اشاره کرد که وقتی می بینند بالگرد دارد می آید برای لندینگ توجه خاصی به دستورات نیروی انتظامی مستقر و بچه های اورژانس که پرچم توقف ممنوع را در دست شان می گیرند نمی کنند و می آیند با عجله از کنار بالگرد رد می شوند که در این حین ممکن است حالت شیب باشد و به ملخ بالگرد اصابت کند و حادثه دیگری برای خلبان به وجود بیاید .

توصیه کاپیتان جوکار به کسانی که بی توجه به هشدارهای اکیپ مستقر در مسیر پروازی حمل مصدوم هستند چه می باشد

خواهش ما این است این بالگرد ارزش بسیار زیادی برای کل ایران به خصوص این منطقه دارد وقتی می آید برای لندینگ به ایست ماموران مستقر توجه کنند تا بالگرد از جای خودش پرواز را ادامه دهد همچنین آمبولانس هایی که مجروح را به سمت بالگرد می آورند بایستی از جلوی آن حرکت کنند چون این هلی کوپتر قادر است تا شیب 10 درجه در جایی که زمین ناهموار است نشستن و بلند شدن را انجام دهد ولی هیچوقت چه نفرات پیاده چه ماشین از پشت یا عقب به هلی کوپتر نزدیک نشوند برای اینکه ملخ در عقب بالگرد قرار دارد .

آیا صعود و فرود شدید و سریع بالگرد بر شدت وخامت حال مجروح می تواند تاثیر داشته باشد

مطمئنا اگر شما یک deceand شدید داشته باشید نه تنها به مصدوم صدمه وارد می کنید بلکه روی تارهای گوش خلبان و دیگر سرنشینان ممکن است اثرگذار باشد و باعث پاره شدن پرده داخلی گوشش شود . در ارتفاعات بالا با نبود اکسیژن مواجه می شود که در ارتفاعات بالای 10 هزار پا بایستی حتما از کپسول اکسیژن استفاده کند که اگر وخامت حال مصدوم زیاد باشد در نتیجه خلبان همیشه تلاش می کند که با استاندارد ترین شیوه پرواز انجام دهد .

فضای تعیین شده برای فرود بالگرد چقدر می باشد و برای رفع موانع پروازی چه باید کرد

فضایی که یک بالگرد بخواهد بنشیند از مرکز یک دایره به اطراف حداقل  9 متر است که اطراف آن نباید موانعی مثل دکل برق ، کابل برق ، درخت و سنگ باشد . اگر محل مورد نظر را نمی توانند آسفالت کنند لااقل با چند تا کامیون شن فضا را آماده کنند تا خلبان استرس بلند شدن و نشستن را نداشته باشد .

سابقه پرواز شما

30 سال در هوا نیروز به عنوان خلبان خدمت کردم و دو سال هم هست که در پایگاه اورژانس هوایی شهرستان آمل مشغول به فعالیت می باشم .

بزرگترین معضل در انتقال بیماران به مراکز درمانی چه می باشد

نبودن جای نشستن و بلند شدن ، در نظر نگرفتن و درست نکردن یک پد لندینگ و takeoff که این خودش می تواند ضربه جبران ناپذیری به بالگرد و گروه پروازی و اطرافین بزند . متاسفانه این مشکل هم در بیمارستان های استان از جمله بوعلی و هم در جاده ها به خصوص جاده هراز مشهود است . همچنین نبود وسایل ارتباطی مثل رادیو  (radio)، دیس پچ که رابط بین خلبان و دیس پچ و مقصد مثل بیمارستان و مسئولین می باشد . به طور کلی تمام بیمارستان های استان مازندران فاقد پد لازم جهت نشستن و بلند شدن می باشد . وقتی ماموریت پروازی را به خلبان ابلاغ می کنند تمام دغدغه اش  این است که از زمین بلند شود و به مقصد برسد ، بیمارش در چه وضعیتی قرار دارد چگونه باید او را از محل حادثه به طور ایمن تا محل بیمارستان رسانده و به پایگاه مربوطه مراجعه نماید .

می توانید در مورد نبود پت در بیمارستان بوعلی ساری توضیح دهید

بیمارستان بوعلی جایی که بالگرد باید بنشیند پر از علف و موانع هست و خلبان هم زیر پای خودش را نمی بیند که آیا زیر پایش چاله ، گودال هست یا نه و نمی تواند هلیکوپترش را سالم فرود بیاورد پس باید خاموش کند تا آسیبی به کسی نرسد و باد ملخ و دانواش       (downwash)ملخ مجروح را اذیت نکند . وقتی خاموش کرد مقداری از سوخت جی پی فور که از قدرت اشتعال بسیار زیادی نیز برخوردار است طوری تعبیه شده که مقداری سوخت استفاده نشده در قسمت  drainvalve پس از خاموش کردن بالگرد خود اتوماتیک      drain می شود تا با توجه به شدت فصل گرما در شمال و وجود علف و دیگر موانعی که ممکن است گرما را در خود ذخیره نموده ، هنگام برخورد با این مقدار سوخت خود باعث ایجاد جرقه و عامل بروز یک سانحه کلی و آتش سوزی در بالگرد بشود .

در این رابطه چه سخنی با مسئولین دارید

نه تنها در بیمارستان بوعلی بلکه در تمام بیمارستان های استان مازندران و جاده های مواسلاتی به خصوص جاده هراز اقدام به ساخت پدی به ابعاد  9 متر از مرکز یک دایره به طرفین نمایند .

چگونه به شما اعلام ماموریت پروازی می شود

در منطقه ای که نیاز به تخلیه مجروح است با دیس پچ از بیمارستان مربوطه به 115 آمل اعلام می شود و آنها نیز به ما اطلاع می دهند و با کسب هماهنگی با دکتر مصدری سرپرست اورژانس مازندران و اورژانس 115 آمل به ما ابلاغ ماموریت می شود . ما هم با توجه به اینکه هوای مازندران هر لحظه اش در حال تغییر و دگرگونی است شرایط را در نظر گرفته چنانچه هوای موجود جهت پرواز مناسب باشد به محض اعلام اورژانس در مدت کمتر از 50 ثانیه بعد خلبان در هوا به سمت محل حادثه در حال پرواز می باشد .

هفته ای چند پرواز دارید

نمی شود پیش بینی کرد ، ممکن است هر روز پرواز داشته باشیم یا اصلا نداشته باشیم ولی تا حالا هفته ای 2 بار بوده . بعضی مواقع هم 15 روزی که اینجا بودیم راننده ها خوب رعایت کردند و تصادفی اتفاق نیفتاده و مجروحی نداشتیم .

شده عیدی رو بدون ماموریت پروازی پشت سر بگذارید

عیدامسال خوشبختانه هیچ مجروحی به ما ابلاغ نشد .

دلیلش

مامورین پلیس راه بسیار خوب کنترل و حضور داشتند . رانندگان هم خوب رعایت کردند درصورتی که انتظارمی رفت با توجه به ورود مسافران زیاد به استان مازندران ، بیشترین تصادفات رخ بدهد ولی هیچ گونه ماموریت پرواز اورژانسی به ما نخورد .

با چه خلبان هایی همدوره بودید

دوره معلم خلبانی ام با کاپیتان بشارتی که هم اکنون نیز افتخار شاگردی شان را در این پایگاه دارم و دوره سراستاد خلبانی ام با کاپیتان آقاسیان که در سازمان ساخه شهرستان نکا مشغول خدمتند ، همچنین استاد و پیشکسوت عزیزم کاپیتان قادری و کاپیتان بابایی

خاطره ای که همیشه تو ذهن تان ماندگار شد

البته همه لحظات پروازی و زمانی که از زمین فاصله می گیری خودش یک دنیا و یک دفترچه خاطرات هست ، اما در یکی از ماموریت های پروازی در فرودگاه نوشهر مجروح ضربه مغزی بایستی به بیمارستان میلاد تهران انتقال می دادیم تا اهدای عضو انجام بگیرد . مصدوم را کف بالگرد روی برانکارد قرار دادند ، برادر کوچکترش که همراهش بود کف پایش را می بوسید و گریه می کرد که این وضعیت هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود .

حرف آخر

خوشحالم که در خدمت مردم استان مازندران به خصوص مردم مهمان نواز آمل هستم اما شرمنده ایم که صدای هلی کوپتر اذیت شان می کند .